آزمایش رانندگی سیتروئن C4 الکتریکی 2022

این روزها بسیاری از خودروسازان در پی ساخت و جایگزینی خودروهای الکتریکی با مدل های سوخت فسیلی خود هستند. در این میان سیتروئن نیز بیکار ننشسته و مدل های هیبریدی و فول الکتریکی خود را به بازار فرستاده است. با این حال آنچه این کمپانی را از دیگر خودروسازان جدا می کند طراحی نوآورانه، کج و کوله و متفاوت است. به یاد داشته باشیم که بسیاری نخستین مدل سیتروئن DS را اتومبیلی زشت می دانستند، اما این مدل اکنون یکی از زیباترین کلاسیک های فرانسوی است. C4 الکتریکی خودرویی است با همه ویژگی های یک سیتروئن که باید در برابر خودروهای الکتریکی دیگر خودروسازان چون فولکس واگن ID3 نیز قد بر اندازد. در ادامه به بررسی بیشتر این فرانسوی دیگر گون می پردازیم.

  • دیدن

نسل نو C4، جایگزین C4 و C4 کاکتوس است که گونه دو رگه و بلندتر این ماشین بود. به همین انگیزه نسل نو این اتومبیل با یک طراحی مدرن، دیگرگون، اندکی بلند، اما با نشانه های شناسایی یک سیتروئن به بازار آمده است. با اینکه این ماشین دارای بدنه ای نیمه بلند و دارای المان های طراحی خودروهای کراس اوور است، اما سیتروئن از کدنام خودروهای کراس اوور خود یا ایر کراس برای آن بهره گیری نکرده است.

 

C4 الکتریکی

e-C4 گونه الکتریکی مدل C4 و نخستین ساخته الکتریکی سیتروئن است. این خودرو اما با موتورهای بنزینی و دیزل نیز قابل سفارش بوده و یک هاچ بک نیمه بلند در اندازه های فولکس واگن گلف است و در نمای جلو با برخورداری از چراغ هایی متفاوت و جلو پنجره ای با تنها دو زهواره کرومی که هر دو در دو سوی راست و چپ به چراغ های خطی در بالا و بزرگتر در پایین می رسند از طراحی مدرن سود می برد. از این گذشته درپوش عضلانی موتور، ارتفاع نیمه بلند و شیشه پهن و بزرگ همه و همه فرم نمای جلو این ماشین را به خودروهای کراس اوور نزدیک می سازند. e-C4 در نمای جانبی از یک طراحی بسیار پویا سود می برد در این میان فرم دور گلگیرهای برجسته جلو و عقب، درهای نسبتا عضلانی و خط خمیده سقف بر پویایی طراحی این ماشین افزوده اند. C4 در نمای عقب نیز دارای فرمی مدرن و پویاست. در این میان می توان از سپر با فرم های برجسته، خمیدگی شیشه عقب و اسپویلر جذب شده در طراحی عقب را برشمرد. C4 گرچه روی پلت فرم مشترک پژو 308 و اپل استرا ساخته می شود، اما از هر دو خودرو نامبرده زیباتر به چشم می آید.

  • کابین

کابین C4 دارای طراحی مدرن و با سبک و روش سیتروئن است. صندلی های جلو دارای اندازه ای مناسب با ارگونومی بالا و نرم و راحت هستند. قسمت جلو کابین جادار و روشن احساس می شود. در قسمت بالایی کنسول میانی، یک صفحه نمایشگر 10 اینچی داده های گوناگون کامپیوتر رانندگی دستگاه پخش، سامانه رهیاب، تلفن همراه، سامانه های اپل کار پلی و اندروید کارپلی به همراه تنظیمات گوناگون سامانه های کمکی این ماشین را در خود جای داده است.

 

C4 الکتریکی 2022

فرمان چرمی این ماشین با یک طراحی مدرن تکمه های مورد نیاز راننده را در بر دارد و سامانه نمایشگر دیجیتال گرچه به شیوه دیگر خودروهای الکتریکی کوچک است، اما از توانایی نمایش همه داده های مورد نیاز راننده برخوردار است. e-C4 به گونه استاندارد از 20 سامانه کمکی و امنیتی روز چون کروز کنترل تطبیقی، سامانه هشدار دهنده خروج از خط، سیستم هشدار نزدیک شدن خودروهای دیگر از عقب سامانه کنترل پایداری، سیستم نمایش روی شیشه و … برخوردار است. درون کابین این ماشین فضاهای گوناگونی برای قرار دادن خرده ریزهای گوناگون به چشم می خورد. فضاسازی قسمت عقب کابین در درازا و بلندا خوب و در جلو زانوان و زیر صندلی های جلو نیز فضای کافی برای سرنشینان عقب وجود دارد. این ماشین گرچه از یک صندوق بار با ژرفای زیاد برخوردار نیست، اما این صندوق بار دارای درازای مناسبی است.

  • راندن

سیتروئن همیشه به ساخت ماشین با فنربندی نرم شناخته شده است. در این میان سامانه فنربندی هیدروپتوماتیک سیتروئن DS آنچنان نرم و بی تکان و لرزش بود که این اتومبیل سال ها ماشین دوربین های سیار بسیاری از فیلمبرداران برنامه های ورزشی بود. گفته می شود که سیتروئن برای طراحی و ساخت سامانه فنربندی C4 نیم نگاهی به کتاب های تاریخ خود انداخته و با اینکه این ماشین از سامانه فنربندی عادی برخوردار است، اما در رانندگی نرمی ویژه یک سیتروئن را دارد. C4 به خوبی از پس جذب ناهمواری های راه بر آمده و از یک رانندگی راحت برخوردار است. سیتروئن در طراحی سامانه فنربندی C4 شمار 20 نوآوری را به ثبت رسانده. این ماشین جدا از بهره مندی از کمک فنرهای عادی روی هر کمک فنر نیز کمک فنرهای کوچکی را دارد که آنها نیز برای راحتی هرچه بیشتر رانندگی اندکی از ضربه وارده را جذب می کنند. از این گذشته کارکرد سامانه فرمان این ماشین نیز بسیار بسیار نرم و راحت است. این سامانه گرچه از دقت و تیزی یک فرمان اسپرت بی بهره بوده، اما در عوض از راحتی بسیار بالایی در رانندگی برخوردار است.

 

C4 الکتریکی 2022

به انگیزه جاگذاری باطری ها در کف ماشین، C4 از پایداری بهتری در رانندگی برخوردار است. این اتومبیل از سامانه پیشران الکتریکی مشترک پژو 208 و 2008، اپل کورسا الکتریکی و DS3 الکتریکی سود می برد. بدین روی C4 با در شتاب صفر تا 100 اندکی کندتر از برخی دیگر از خودروهای الکتریکی احساس می شود. این اتومبیل با این حال از شتابی قابل قبول برخوردار است و در آغاز شتاب گیری و به ویژه تا سرعت 80 کیلومتر در ساعت بسیار تند و تیز احساس می شود. C4 الکتریکی نیز چون سیتروئن های دیگر برای رانندگی های راحت طراحی شده است. صندلی های نسبتا پهن و نرم هستند و با سامانه فنربندی نسبتا نرم، رانندگی راحتی را به سرنشینان می بخشند. نرمی سامانه فرمان، ترمزهای خوب و سامانه های امنیتی کمکی این ماشین نیز کاملا به روز هستند.

در آغاز رانندگی، پس از روشن کردن سیستم باید نخست کلید نسبتا کوچک تعویض دنده را در حالت درایو قرار داده و با فشاری اندک روی پدال گاز، ماشین به گونه ای بی صدا، به تندی شتاب و سرعت می گیرد. در هنگام رانندگی صفحه نمایشگر بالای کنسول میانی چگونگی رانش و مصرف باطری ها را به راننده یادآور می شود. ناگفته نماند که نشان دهنده های دیجیتال کوچک این ماشین نیز گرچه کوچک به چشم می آیند، اما به اندازه کافی کارامد هستند. میانگین برد رانشی روی کاغذ این ماشین باید 360 کیلومتر باشد، اما در درازای آزمایش دیسپلی ماشین، مصرف 50 کیلووات بر هر 100 کیلومتر را نشان می داد که این مصرف برد رانشی ماشین را به 270 کیلومتر کاهش می دهد.

  • پایان سخن

زمان کنونی را در زمینه ساخت اتومبیل، عصر خودروهای الکتریکی می نامند. با اینکه سیتروئن در دهه 90 میلادی از پیشگامان ساخت ماشین های الکتریکی بوده، اما این خودروساز در سه دهه گذشته به ساخت خودروهای با موتورهای درون سوز پرداخته است. بدین روی C4 الکتریکی نخستین ساخته سیتروئن در عصر اتومبیل های الکتریکی به شمار می آید. گرچه سیتروئن C4 الکتریکی از سامانه پیشران الکتریکی مشترک 60 کیلوواتی گروه پژو، سیتروئن و اوپل سود می برد، اما این اتومبیل با برخورداری از یک طراحی به روز و زیبا در بدنه و کابین به همراه قیمتی ارزان تر از ساخته های فولکس واگن می تواند گزینه خوبی برای خانواده هایی که خواهان خرید خودروهای الکتریکی هستند باشد.

ویژگی های تکنیکی سیتروئن C4 الکتریکی
موتور الکتریکی روی اکسل عقب
برد پیمایشی 360 کیلومتر
گیربکس یک دنده
بیشترین توان 136 اسب بخار
بیشترین گشتاور 260 نیوتن متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر 9.7 ثانیه
بیشترین سرعت 150 کیلومتر بر ساعت
میانگین مصرف 15.5 تا 16 کیلووات بر هر 100 کیلومتر
درازا، پهنا و بلندای بدنه به میلی متر 4360، 2032 (باآینه ها) و 1520
فاصله اکسل ها از یکدیگر 2670 میلی متر
گنجایش صندوق بار 380 و قابل گسترش تا 1250 لیتر
زمان فول شارژ با شارژر خانگی 11 کیلوواتی 5 ساعت زمان شارژ 80 درصد با شارژر 100 کیلوواتی بین راهی 30 دقیقه
قیمت در بازار اروپا از 22 هزار و 790 یورو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09192299964