تویوتا یاریس 2021 آزمایش شد

این روزها بیشتر خودروسازان گونه ای از ماشین های پلاگین هیبریدی را در لیست فروش خود دارند. در این میان تویوتا که از دیرباز به ساخت اتومبیلهای دوگانه سوز یا هیبریدی خود شارژ روی آورده، همچنان در حال بهینه سازی این خودروهای دوگانه سوز بوده و هم اکنون نسل سوم هیبریدی های خود شارژ خود را به بازار فرستاده است. ناگفته نماند که این تکنولوژی هیبریدی در زمره بهترین فناوری های دوگانه سوز خودشارژ بوده و طرفداران خود را دارد. در ادامه در چارچوب یک آزمایش رانندگی به بررسی بیشتر این ژاپنی کوچک اندام که از بالاترین تکنولوژی روز برخوردار است می پردازیم.

اسپرت و مدرن

با اینکه تویوتا به ساخت ماشین با طراحی نسبتا میانه رو، کم هیجان و بی زمان مشهور است، اما در طراحی نسل چهارم پاریس، سنگ تمام گذاشته و این اتومبیل را با یک طراحی پویا، به روز و اسپرت به بازار فرستاده است.

نسل نو یاریس روی پلت فرم قابل تغییر 8-TNGA ساخته شده و در اندازه های بدنه ۴۰ میلی متر کوتاه تر، ۵۰ میلی متر پهن تر و در فاصله میان اکسلها ۵۰ میلی متر کشیده تر از نسل پیشین است.

در نمای جلو این اتومبیل کوچک، جلو پنجره بزرگ و مشکی رنگ آن که هواگیر زیر سپر را نیز در بر گرفته چون کامی گشوده به چشم می آید. از این گذشته درپوش عضلانی موتور و چراغ های دیودی این ماشین نشان از یک طراحی اسپرت و مدرن دارنده پاریس در نمای جانبی با برخورداری از گلگیرهای ورم کرده و بدنهای عضلانی، یک خودرو به روز و با طراحی اسپرت را به نمایش می گذارد.

در این نما، چراغ های عقب که از قسمت پایانی گلگیرهای عقب آغاز می شوند، با گذر از روی در صندوق بار، در نمای عقب نقش اسپویلر را نیز بازی می کنند.

تویوتا یاریس در ۳ گونه کراس و گونه های ۳ و ۵ در هاچبک قابل سفارش است. در این میان مدل ۳ در این ماشین که مدل GR نام دارد دارای بدنه ای اسپرت تر، جلو پنجره ای متفاوت و موتور و گیربکسی پر سرعت و با شتاب ۴/۵ ثانیه است که در مجله ماشین ۴۵۵ مفصل در باره آن نوشتیم

استایل اروپایی

 

صدای باز و بسته شدن درهای پاریس شبیه به دیگر ساخته های تویوتا است. رودریها از مواد پلاستیکی خشک به همراه پوششی پارچه ای ساخته شده اند و دستگیره ها از یک طراحی نو برخوردارند. صندلیهای جلو دارای ارگونومی خوبی هستند و فضاسازی قسمت جلوی کابین بسیار پذیرفتنی است. فرمان با کانون گرد نیز دوباره طراحی نو در کابین یاریس را یاد آور میشود.

نسل نو یاریس هم با نشان دهنده های آنالوگ و هم با نشان دهنده های دیجیتال قابل سفارش است. با اینکه قسمت جلویی داشبورد دارای روکشی نرم است، اما بخش نزدیک به شیشه، کنسول میانی و کنسول میان دو صندلی جلو از پلاستیک خشک ساخته شده اند.

در قسمت بالایی کنسول میانی نیز یک صفحه نمایشگر ۸ اینچی داده های کامپیوتر رانندگی، سامانه رهیاب، سیستم پخش و اینترنت و اپلیکیشن های گوناگون را در اختیار راننده و سرنشین جلو قرار میدهد. فضاسازی قسمت عقب کابین چندان چنگی به دل نمیزند.

در این قسمت، هم فضای اندک بالای سر و هم فضای جلو زانوان سخن چندانی برای گفتن ندارند.

از این گذشته شیشه های کوچک درهای عقب نیز از دید رو به بیرون کاسته اند. نسل چهارم پاریس گذشته از ایربگ هشتم که بین تکیه گاههای دو صندلی جلو مونتاژ شده، از واپسین وسایل امنیتی روز چون سامانه ترمزگیری هوشیار، کروز کنترل تطبیقی، سامانه نشان دهنده تابلوهای راهنمایی و رانندگی در سیستم هد آپ دیسپلی، سامانه خودکار تعویض نور بالا و سامانه کنترل اضطراری برخوردار است. این سیستم در هنگامی که رهروان پیاده به ماشین نزدیک می شوند با مانوری نرم عابر را رد کرده و از برخورد پیشگیری می کند.

همین سامانه اگر راننده در چهار راهها ماشین های دیگر را ندیده باشد به گونه خودکار ترمزگیری کرده و از برخورد پیشگیری می کند.

 

راندن

با اینکه ۴۰ میلی متر از بلندای بدنه این ماشین کاسته شده، اما درون و برون رفت از کابین با دشواری همراه نیست. از این گذشته فضای بالای سر راننده نیز بسیار مناسب است.

در آغاز رانندگی با گونه هیبریدی پاریس باید با فشاری اندک، اتومبیل را به حرکت واداشت. بدین روی این ژاپنی کوچک اندام آرام و نرم و بی صدا با نیروی باطریها و موتور الکتریکی به راه می افتد. در این هنگام مانیتور بالای کنسول میانی چگونگی سیر مصرف انرژی باطریها و رسیدن آن به موتور الکتریکی را در برابر دیدگان راننده قرار میدهد. با افزودن فشار روی پدال گاز، پیشرانه بنزینی ماشین روشن شده و به حرکت ادامه می دهد.

با هر ترمز گیری، نیروی ترمزها به انرژی الکتریکی تبدیل شده و به شارژ باطری ها می پردازد. از این گذشته در رانندگی های پر سرعت نیز هرگاه که راننده پا را از روی پدال گاز برمی دارد، باطریها دوباره به شارژ شدن می پردازند.

ناگفته نماند که در هنگام رانندگی، موتور الکتریکی گاه گاه به کمک موتور بنزینی آمده و از مصرف سوخت می کاهد. در درازای رانندگی همواره چگونگی مصرف نیرو، کارکرد موتور الکتریکی و شارژ باطری ها نیز از راه مانیتور نامبرده قابل دیدن است نسل نو یاریس دارای یک رانندگی راحت بوده و موتور بنزینی آن از کارکردی نرم و بی صدا برخوردار است.

با اینحال گیربکس اتوماتیک CVT این ماشین پس از بهینه سازی دارای کارکردی بهتر از مدل های پیشین است، اما همچنان نکات ضعف خود را دارد.

 

رانندگی با این گیربکس که به جعبه دنده میلیون دنده با تعویض های پی در پی و ممتد شناخته میشود برای رانندگان با دقت، اندکی آزار دهنده بوده چرا که با افزایش دور موتور و در آنجایی که راننده انتظار تعویض دنده از گیربکس اتوماتیک ماشین خود را دارد، تنها افزایش دور و صدای موتور را تجربه خواهد کرد و این در حالی است که گیربکس در حال تعویض دنده هست؟ فرمان چرم پوش پاریس نرم و سبک احساس می شود، اما تیز و اسپرت نیست.

فنربندی این ماشین نیز بیشتر برای یک رانندگی راحت طراحی شده تا اسپرت. با اینکه پاریس در رانندگیهای شهری ماشین نسبتا تندو تیزی احساس می شود، اما در دنده عقب طراحی شیشه های درهای عقب به همراه ستون c نسبتا پهن از دید رو به بیرون کاسته اند.

پایان سخن

تویوتا یاریس پر فروش ترین ساخته تویوتا در اروپاست. نسل نو این ماشین با طراحی بهتر و زیباتر بدنه، شاسی اندکی سفت تر، نقطه ثقل پایین تر و بهره گیری از واپسین تکنولوژی هیبریدی خود شارژ، بهترین گونه پاریس تا کنون است. از این گذشته با یک رانندگی حساب شده می توان باطریهای این ماشین را در درازای رانندگی شارژ نمود که نمونه مورد تست در روز آزمایش از این آزمون هم سر بلند بیرون آمد. ناگفته نماند که پاریس هیبریدی، امسال اتومبیل سال اروپا شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09192299964