بررسی فنی نسل جدید فوتون تونلند

ترافیک پیکاپ های جدید چینی با محصول جدید ایران خودرو دیزل بیشتر می شود و تونلند جدید در حالی وارد میدان می گردد که به نظر می رسد بازار خودروی ایران بعد از یک دوره طولانی رکود آرام آرام به سمت رونق می رود. دست کم این سیگنالی است که از رژه خودروهای جدیدی که قرار است امسال وارد بازار شوند، دریافت می شود. نسل جدید پیکاپ تونلند از همین حالا باید برای رقابت باجک T8 کرمان موتور، آمیکو آسنای اتومات و پیکاپ دایون V5 ماموت خودرو، خودش را آماده کند.

پیشینه

فوتون را باید یکی از خودروسازان موفق چین دانست که در این سال ها با تمرکز بر تولید خودروهای کار و تجاری سبک، نیمه سبک و سنگین و همچنین همکاری با برندهای معتبر آمریکایی و اروپایی نظیر جنرال موتورز و دایملر، پیشرفت چشمگیری در سطح طراحی و فنی محصولات خود داشته است.

تونلنده که به نوعی می توان آن را جدیدترین پیکاپ این برند چینی دانست، به ایران آمده است تا رقابت را برای سایر پیکاپ های هم سایز و مونتاژی دو دیفرانسیل سخت کند و از سویی در جایگاه یک محصول اتوماتیک، لقب اولین پیکاپ اتوماتیک مونتاژی در کشور را نیز به خود اختصاص دهد.

 

طراحی ظاهری

در نمای بیرونی، تونلند فوتون که در کشور چین با نام فوتون یوتو و فوتونه شناخته می شود با ظاهری کاملا جدید، جذاب و متفاوت از نسل قبلی روانه بازار شده است.

سبک طراحی این خودرو در نمای جلو به طور مشخصی از فورد رنجر، شورولت کلرادو و تویوتا هایلوکس الهام گرفته شده است و حتی مشابه پیکاپ های فورد، نام شرکت سازنده یعنی FOTON نیز روی جلوپنجره با فونتی بزرگ، برجسته و کرومی نصب شده است، زیر عبارت فوتون در جلو پنجره، محلی برای نصب دوربین دید جلو تعبیه شده که البته این مدل فاقد آن بود اما احتمال آنکه در نمونه های مونتاژی این دوربین نصب شود، کم نیست.

در نمای کناری آینه های جانبی و دستگیره درها با رنگ خاکستری، رکاب یک تکه و بزرگ در پایین درها و پف گلگیرهای جلو و عقب به همراه رینگ های بزرگ و دو رنگ، از نکات جالب توجه هستند و به عنوان یک پیکاپ، شاهد طرح وهارمونی مناسبی در این نما هستیم.

با رسیدن به نمای عقب خودرو، بیش از هر چیز کاور پلاستیکی با رنگ خاکستری روی درب قسمت بار خودنمایی می کند که درست مانند جلوپنجره، نوشته FOTON با ابعادی درشت و برجسته روی آن نقش بسته است و دوربین دید عقب هم در ذیل دستگیره درب بار نصب شده است.

گرافیک داخلی نئون تایپ چراغ های عقب نیز از دیگر بخش های زیبای این نما محسوب می شوند و سپر هم مانند اکثریت پیکاپ ها، ساده بوده و در قسمت میانی آن محل نصب پلاک تعبیه شده است.

به عنوان نکات منفی نیز باید به عدم وجود کفی پلاستیکی در قسمت بار، نبود | قلابهای نگه دارنده بار در لبه بیرونی گلگیرهای عقب، نبود گارد شیشه عقب و همچنین حذف مه شکن های جلو در این نسخه اشاره کرد که انتظار می رود در نسخه های تولیدی شاهد افزوده شدن این موارد به صورت استاندارد باشیم

 

نمای داخلی

با مشاهده کابین متوجه تفاوت طراحی و مواد استفاده شده در این خودرو نسبت به سایر رقبا خواهید شد. در اکثریت قریب به اتفاق پیکاپ هایی که رقیب فوتون تونلندا جدید محسوب می شوند، قرار گرفتن آنها | در سگمنت خودروهای اقتصادی و کار باعث شده تا مهندسین، کمتر به جنبه لوکس بودن و زیبایی عناصر کابین توجه کنند و بیش از زیبایی، صرفا به مسائل فنی بپردازند. باید اذعان داشت طراحان فوتون بی تردید در بخش کابین قصد داشته اند تا با ارائه یک طراحی خاص و چشم نواز و نیز آپشن هایی فراتر از حد یک پیکاپ، مشتریان سگمنت کراس اوورهای تک دیفرانسیل را به سمت این پیکاپ دو دیفرانسیل و نسبتا بزرگ بکشانند بی شک جذاب ترین قسمت طراحی کابین فوتون تونلند جدید، داشبورد آن و به خصوص نمایشگر تبلت مانند سیستم مالتی مدیا و همچنین کلیدهای طراحی شده در کنسول میانی هستند.

در پنل میانی صندلی های جلو، یک اهرم دنده | Shift By Wire برای گیربکس اتوماتیک این خودرو نصب شده که هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد و نمونه آن را در بین خودروهای چینی در کراس اوور KMC K7 (تست شده در شماره ۴۵۶) | دیده بودیم که همین مورد در کنار پدال های تعویض دنده در پشت فرمان، از عناصر بسیار خاص و چشمگیر این خودرو هستند.

در کنار اهرم تعویض دنده | نیز شاهد یک کلید چرخان برای انتخاب حالات تمام چرخ محرک و دو دف سبک و سنگین هستیم و کلیدهای ECO و Sport و ترمز پارک برقی نیز در همین بخش با شکل و شمایلی زیبا و شکیل، جانمایی شده اند. از سایر امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می توان به مواردی همچون دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، تریم داخلی چرمی، گرمکن صندلی های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه ای، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه های برقی و راهنما دار، دی لایت، رینگ های آلومینیمی و… اشاره کرد.

مشخصات فنی

نسخه جدید فوتون تونلند برای پیروزی بر رقبا، نه تنها در بخش طراحی ظاهری و داخلی، بلکه در بخش فنی نیز با دست پر به میدان آمده است. این نسخه جدید در نمونه وارد شده به کشور از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۲۳۸ اسب بخار و گشتاور بسیار خوب ۳۶۰ | نیوتن متر بهره می گیرد که وظیفه انتقال قدرت تولیدی موتور نیز بر عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان است.

نکته جالب توجه آنکه احتمال عرضه این خودرو با گیربکس 8 سرعته اتومات که مخصوص فوتون جنرال 99 است) هم هست که در این صورت جعبه دنده این خودرو قطعا یکی از بهترین و خاص ترین گیربکس ها در بین خودروهای مونتاژی در داخل خواهد بود و قطعا تواناییهای حرکتی، باربری و آفرودی مناسبی را برای این پیکاپ به ارمغان خواهد آورد.

در یک قیاس کوتاه و مختصر نسبت به رقبای حال حاضر این پیکاپ در بازار ایران باید گفت که اگرچه قدرت تولیدی پیشرانه فوتون و گشتاور آن از تمامی رقبا بیشتر بوده اما نکته مهم در این بین، کیفیت و دوام این پیشرانه در دراز مدت است که این امر نیز تنها با گذر زمان قابل سنجش خواهد بود.

کلام آخر

از اصلی ترین رقبای تونلند جدید باید به پیکاپ های جک T8، دایون V5 ماموت خودرو و آمیکو آسنا اشاره کرد که بی شک موتور پرقدرت تونلند در کنار جعبه دنده اتوماتیک و طراحی ظاهری و داخلی زیبا و به روز این خودرو، از برگهای برنده فوتون در مقابله با رقبا خواهند بود اما باید در نظر داشت که بخش بزرگی از موفقیت این پیکاپ در آینده، منوط به قیمت گذاری رقابتی آن در بازار خواهد بود، گفتنی است که این پیکاپ تازه وارد، در بازارهای بین المللی قیمتی در حدود ۲۰ هزار دلار دارد. در هر صورت آن طور که به نظر می رسد به زودی در بازار پیکاپهای دو کابین کشور، شاهد رقابت جذابی از نقطه نظر طراحی ظاهری بین فوتون تونلند جدید و جک T8 و از نقطه نظر فنی نیز با آمیکو آسنای توربو اتومات خواهیم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09192299964