علل یخ زدن سوخت بنزین و گازوئیل و روش پیشگیری از آن در مناطق سردسیر

یخ زدن سوخت

یخبندان های شدید و دمای زیر ۲۰ درجه سانتی گراد می تواند حتی منجر به منجمد شدن سوخت اتومبیل و جلوگیری از حرکت سوخت شود و درر نهایت باعث بروز مشکل در کارکرد معمولی خودرو شما شود. در فصل زمستان و مناطق سردسیر حتما اتومبیل را در یک مکان سرپوشیده پارک نمایید. همچنین در این مواقع می توانید از مکمل های ضد یخ سوخت استفاده کنید.

 

ضد یخ گازوئیل

یخ زدن سوخت خودروهای دیزلی در فصول سرد یکی از مهم ترین مشکلاتی است که موجب توقف خودروهای سنگین در جاده ها و بروز خسارت های احتمالی می شود.

در خودروهای دیزلی به دلیل ساختار ویژه سیستم سوخت رسانی، باید از سوختی استفاده شود که خاصیت روانکاری نیز داشته باشد، تا به دلیل فشار بالای انژکتور و سرعت زیاد سیال هنگام عبور از آن باعث فرسایش در انژکتور نگردد. از اینرو این سوخت که در خودروهای دیزلی استفاده می گردد، معمولا حاوی درصدی پارافین است . ولی وجود پارافین در گازوییل مشکلاتی را در فصل سرد سال مانند روشن نشدن موتور در سرما – عدم جریان کافی سوخت و اختلال در سیستم احتراق و کاهش کارایی موتور و مصرف بیش از حد معمول سوخت به وجود می آورد.

آیا می دانستید گازوئیل در دو نوع زمستانی و تابستانی تولید می شود. بر اساس استانداردهای جهانی ، سوخت دیزل به دوصورت گازوئیل مخصوص فصل گرم (تابستانی) و گازوییل فصل سرد ( زمستانی) عرضه می گردد. بطور معمول گازوئیل فصل گرم در دمای oC4- تا oC 6- می بندد، ولی گازوئیلی که در فصل سرد سال عرضه می گردد بدون مواد افزودنی باید بتواند تا دمای حدود oC 16 –  درجه سانتیگراد سیالیت خود را حفظ کند و در صورت احتمال کاهش بیشتر دما باید از مواد افزودنی (ضدیخ گازوئیل) استفاده کرد.

حال اگر بجای گازوئیل زمستانی از گازوئیل تابستانی در فصل سرد استفاده شود، به دلیل محتوای بالای پارافین موجود در آن به سرعت منجمد شده و خودرو از کار می افتد. در صورت استفاده از ضدیخ گازوئیل امکان جدا شدن پارافین اضافی موجود در گازوئیل از ساختار آن وجود دارد. این پدیده باعث می شود تا پارافین جدا شده از گازوئیل مانند رسوباتی در باک و سیستم سوخت رسانی نمایان شوند که در عمل باعث گرفتگی مجاری و فیلترهای سیستم سوخت رسانی شده و مجددا باعث از کار انداختن خودرو خواهد شد. پس این نکته لازم به توجه است که برای جلوگیری از یخ ضدگی گازوئیل در خودروهای دیزلی راه هایی مثل گرم نگهداشتن دائمی سیستم احتراق یا گرم کردن قبلی گازوئیل (قبل از رسیدن به سیستم احتراق) یا اضافه کردن نفت و بنزین زیاد کارایی نداشته و همچنین استفاده هر یک از این روش ها مشکلاتی را در سیستم احتراق و عملکرد خودرو دیزلی ایجاد می کنند. پس بهتر است به جای استفاده از این روش ها باید در کنار استفاده مناسب از ضدیخ سوخت باید از سوخت مناسب در فصل سرد استفاده کرد.

همچنین بهتر است بدانید که به تازگی محققان و پژوهشگرانی ایرانی موفق به اختراع و ساخت دستگاهی با قابلیت جلوگیری از یخ زدن سوخت خودروهای دیزلی در سرما شده اند که این نشان از هوش و خلاقیت محققان و مخترعان ایرانی حتی در سخت ترین شرایط و تحریم ها است. این‌ دستگاه‌ در آزمایش‌ سرمای‌ حدود ‌۴۰‌ درجه‌ نیز موفق بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09192299964