در اینجا نگاهی داریم به خودروهای احتمالی رنو برای ورود به بازار ایران

در پی از سرگیری مذاکرات برجامی، خودروسازان خارجی که به دلیل تحریم ها ایران را ترک کرده بودند، بیش از پیش از بازگشت خود خبر می دهند. شرکت های بحث برانگیز زیادی در بازار ایران حضور دارند.به عنوان مثال، رنو فرانسه، قبل از افتتاح در سال 2017، در بازار ایران ثروت زیادی به دست آورد.اما واقعیت این است که داستان آنطور که در ابتدا به نظر می رسد روان نیست. برخی از منتقدان از جمله برخی نمایندگان مجلس، تردید رنو و دیگر خودروسازان بزرگ را مجازات می دانند.

عجله نیسان برای بازگشت به بازار ایران کاملا بی دلیل نیست. با عدم حضور پژو، این شرکت یک فرصت طلایی را می بیند.فرصتی که از زمانی که پژو دیگر یک رقیب نیست، قانع‌کننده‌تر شده است. پس از ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر چند ماه پیش و تبدیل شدن به خودروساز بزرگ استالانتیس، به نظر می رسد امیدی برای بازگشت پژو وجود ندارد.در واقع کرایسلر بیشتر سهام این گروه را در اختیار دارد، بنابراین پژو شانسی برای بازیابی ندارد. رنو می داند که خلاء چقدر سودآور است. بنابراین گزارش های مشخصی حاکی از آن است که فرانسوی ها قصد دارند تا مدت کوتاهی پس از توافق ایران با غرب، فعالیت جدید خود را در کشورمان آغاز کنند.

بازگشت رنو به ایران مانند گذشته نخواهد بود، زیرا آنها با دو خودروساز بزرگ و واردکننده کوچک همکاری خواهند کرد. به نظر می رسد این شرکت این بار تصمیم گرفته است که موقعیت خود را از طریق سرمایه گذاری مستقیم و خرید یک کارخانه تقویت کند.این یک مفهوم کاملا جدید بود که با معامله یک میلیارد دلاری خرید سایت بن رو از سایپا به پایان رسید. رنو در پاسخ به فرصت های اقتصادی و تجاری ایران، استراتژی فروش خود را تغییر داده است. حداقل حدس زده می شود که آنها می خواهند در صورت بازگشت احتمالی از ایران به عنوان یک مرکز منطقه ای یا مرکز توزیع/صادرات استفاده کنند. به طور سنتی، سرمایه گذاری مستقیم رنو نسبت به سرمایه گذاری مشترک، منافع اقتصادی بیشتری برای ایران به همراه داشته است.

در واقع، بیشتر تولید جهانی رنو هنوز در ترکیه، روسیه و رومانی قرار دارد.اما کشور ایران فاقد این امکانات تولیدی است. اینکه رنو و سایر شرکت های خارجی در سال 1997 به بهانه تحریم ها از تمام تعهدات خود در قبال صنعت خودرو صرف نظر کردند، ضرری ندارد. با خروج شرکای خودروسازان، بازار دچار بحران بی سابقه ای شد. اگرچه رنو در این مدت حداقل روابط دیپلماتیک خود را با مدیران خودروسازی کشور حفظ کرده بود، اما نشانه های کمی از آن در خطوط تولید دیده می شد.

بازگشت نه چندان ساده

بدون شک مدیران رنو می دانند که چقدر به اعتبار آنها آسیب وارد شده است. این شرکت نمی خواهد دوباره ایران را به عنوان بازار از دست بدهد. به همین دلیل، آنها تصمیم گرفته اند گزینه جدیدی را به مقامات ایرانی ارائه دهند. که سرمایه گذاری است – رویدادی که، جدا از یک شرکت چینی، از سال 1358 تاکنون هرگز در تاریخ صنعت خودروی کشور ثبت نشده است. در واقع، پژو اولین شریک خارجی بود که به خودروسازان ایران امتیاز داد.

همانطور که در مقدمه به اختصار اشاره شد، نه تنها بازگشت رنو، و همچنین ظهور مجدد سایر خودروسازان خارجی که قبلا در ایران فعالیت می کردند، اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد.از آنجایی که رقبا می گویند این تصمیمات متزلزل و سودمند تصویری نامطلوب از فضای اقتصادی ایران ایجاد کرده است.به این معنا که، اگر سود در این شرکت ها تهدید می شد، آنها باید کشور را ترک کنند و هر زمان که آسیاب ها خالی بود، آنها باید دوباره ایران را به یاد بیاورند.

اگر توافقی برای احیای برجام حاصل شود، برنامه آینده دولت مهم ترین اتفاق خواهد بود. سنگ پرانی ممکن است فضایی انتقام جویانه به نظر برسد، اما در واقع پیام روشنی را ارسال می کند که سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران حرکت هوشمندانه ای نیست. اگرچه مذاکرات برجام هنوز به پایان نرسیده و نتایج و دستاوردهای این مذاکرات هنوز مشخص نشده است. احتمالاً احیای برجامی نتیجه خواهد داد بازگشت رنو و دیگر خودروسازان آخرین فرصت برای تغییر شکل انحصاری بازار خودروی ایران خواهد بود.

محصولات رنو موجود در ایران

بر اساس برخی گمانه زنی ها، در اینجا یک خودروی احتمالی رنو وجود دارد. ممکن است گزینه های کمتر یا بیشتر در این لیست وجود داشته باشد. در صورت شکست مذاکرات برجام، این احتمال نیز وجود دارد که نه رنو و نه هیچ خودروساز خارجی دیگری وارد بازار ایران نشوند. همچنین این توضیح وجود دارد که خودروهای زیر بر اساس آپشن های مونتاژ احتمالی در ایران مونتاژ شده اند.به این دلیل که اگر ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود، پیش‌بینی اینکه شرکت‌های خصوصی چه مدل‌هایی را انتخاب می‌کنند سخت خواهد بود.

Arcana

رنو ممکن است با کراس اوورهای کوپه یا CUV به عنوان یکی از استراتژی های جدید وارد بازار ایران شود. مدل Arkana که در جولای 1998 عرضه شد، یک انتخاب عالی برای این کلاس است. به طور کلی خودروهایی با قیمت پایه کمتر از 16000 دلار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. این تصمیم عاقلانه ای است که با Arcana بروید، زیرا بازارهای اصلی آن روسیه، هند و آمریکای جنوبی هستند. آرکانا در سنت طراحی جدید رنو برای چراغ های عقب به خوبی عمل کرده است. این خودرو به دلیل سقف شیب دارش با سایر خودروهای شاسی بلند متفاوت است. با وجود وجود موتور 16 لیتری توربوشارژ در این خودرو، مدل پایه همچنان قادر به تولید 140 اسب بخار قدرت است. از تجهیزات استاندارد ارائه شده بر روی نسخه های جهانی این خودرو می توان به چراغ های جلو تمام ال ای دی با فناوری Pure Vision، رینگ های آلیاژی 17 اینچی، سیستم صوتی حرفه ای با بلوتوث و رابط کاربری اپل و اندروید و تهویه مطبوع دوگانه اشاره کرد. حسگرها و صندلی های پارک نیز در دسترس خواهند بود. صندلی عقب تا شده اجازه می دهد تا حجم بار 1333 لیتر در Arcana.

حضور چشمگیر این خودروساز فرانسوی در ایران با کمک شرکت رومانیایی آن، داچیا، معنا یافته است.با این حال، برخی معتقدند که ترجیح می دهد خودروهای خود را با برند خود در کشور تولید کند.

لوگان که در ایران با نام تندر 90 شناخته می شود، محبوب ترین محصول داچیا است. علاوه بر شاسی بلند داستر که قبلا به بازار ایران وارد شده بود.اما قبل از شروع ممنوعیت واردات، شایعاتی در مورد مونتاژ آن منتشر شد. در نسخه فعلی این خودرو با موتورهای جدید 12 لیتری توربو و 16 لیتری به ترتیب با قدرت 112 اسب بخار و 123 اسب بخار عرضه می شود.

Sandro

بدون شک ساندرو یکی از اتفاقات خاص بازار خودروی ایران بود.خودرویی که ابتدا به صورت هاچ بک و سپس ارتقا یافته و به صورت مینی کراس ساخته شد و توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. با این حال، پیش بینی اینکه رنو دیگر نسخه قدیمی را مونتاژ نخواهد کرد دشوار نیست.

نسل جدید ساندرو با داشتن زبان بصری جذاب، مشخصات فنی قابل قبول و ویژگی های منطقی خود را بسیار بیشتر از یک محصول اقتصادی نشان داده است. مدل های رنو ساندرو دارای مولتی مدیا ۷ اینچی هستند که از اندروید و اپل کارپلی نیز پشتیبانی می کند. این خودروها با یک موتور سه سیلندر یک لیتری SCe 65 تنفس طبیعی و یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به عنوان تجهیزات استاندارد عرضه می شوند. این یک موتور سه سیلندر توربوشارژ یک لیتری با گیربکس 6 سرعته دستی یا CVT است. یکی از جدیدترین نسخه های این خودرو دوستدار محیط زیست، موتور یک لیتری Eco-G 100 توربوشارژ با گیربکس شش سرعته دستی و پشتیبانی از سوخت گاز و GPG است.

Capture

این خودروساز ایرانی در پایان سال 1994 (2016) یکی از معروف ترین کراس اوورهای کامپکت رنو را به دست آورد. کپچر در اولین سال های حضور خود در بازار ایران با استقبال گسترده ای روبرو شد.اما با ورود سایر رقبا به خصوص سانگ یانگ تیوولی، محبوبیت آن کاهش یافت. تلاش بعدی کپچر در سال 2017 با نسخه بهینه‌سازی‌شده‌ای انجام شد که به دلیل قانون ممنوعیت واردات قادر به عرضه فرانسوی‌ها نبود.

این احتمال وجود دارد که رنو با توجه به سابقه ثابت شده آن در بازار ایران و همکاری موفق با یکی از خودروسازان بزرگ کشور، مدل جدید کپچر را بار دیگر در ایران عرضه کند. نیسان جوک 2020 از نظر فنی مشابه این خودرو است. دو پیشرانه مدرن در کپچر وجود دارد، یکی با حجم یک لیتر و دیگری 13 لیتری با 155 اسب بخار قدرت. با وجود افتتاح حساب ویژه رنو در مورد مدل هیبریدی کپچر، بعید است ایران میزبان این نسخه باشد.

Logan

ما تندر 90 خود را فراموش نکرده ایم. احتمال زیادی وجود دارد که وسیله نقلیه ای با ظاهر جدید محبوبیت پیدا کند. از نظر مشخصات فنی، لوگان جدید کاملاً شبیه ساندرو جدید است. موتور پایه یک موتور 65 اسب بخاری یک لیتری تنفس طبیعی است که به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل شده است.

این خودرو با گیربکس 6 سرعته دستی یا CVT جفت خواهد شد.در مرحله بعد، یک توربو 09 لیتری با 90 اسب بخار قدرت داریم.

علاوه بر مدل فعلی TCe، TCe با 100 اسب بخار قدرت و گیربکس 6 سرعته دستی وجود دارد. کابین جدید لوگان شامل بلوتوث، پورت USB، ورودی بدون کلید، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع خودکار، دوربین دید عقب و ترمز دستی برقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09192299964