تعویض مایعات خودرو

یکی از مهم ترین اقداماتی که در جهت حفظ سلامت خودروها و پیشگیری از بروز انواع آسیب ها انجام می شود تعویض مایعات خودرو می باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را در جریان اطلاعاتی که در زمینه تعویض مایعات خودرو نمی دانید قرار دهیم.

تعویض مایعات خودرو

خودرو های مختلف شرایط یکسانی ندارند در نتیجه بررسی وضعیت مایعات و نیز تعویض مایعات آنها در دفترچه راهنمای خودرو ها توضیح داده شده است. بنابراین شما باید بر اساس نوع خودرو خود زمان تعویض مایعات آن را برنامه ریزی کنید.

 

تعمیر و بررسی مایعات خودرو

نحوه بررسی مایعات خودرو

بسیاری از افراد این پرسش را طرح می کنندکه مایعات خودرو را چگونه بررسی و تعویض کنیم.

مراحل انجام بررسی مایعات خودرو به شرح زیر است:

  • در ابتدا خودرو خود را در محلی پارک کنید. زمین زیر ماشین باید صاف و هموار باشد تا در روند بررسی با مشکلی روبرو نشوید.
  • سپس برای آن که خودرو ثابت بماند و احتمال حرکت آن وجود نداشته باشد باید ترمز دستی را بکشید.
  • کاپوت جلویی ماشین را باز کنید تا به بخش های مختلف خودرو دسترسی پیدا کنید.

 

نحوه بررسی مایعات خودرو

روغن موتور

در مرحله اول باید روغن موتور چک شود. بهترین زمان برای انجام ارزیابی میزان روغن موتور زمانی است که یک ساعت ماشین خاموش بوده باشد. زیرا که بعد از یک ساعت خاموش کردن خودرو موتور خنک شده است و روغن هایی که در بخش های مختلف از جمله سر سیلند جمع شده است به مخزن اصلی بازمی گردد.

گیج روغن را باید به بخش داخلی ببرید تا پایین ترین حدی که امکان فرو کردن گیج وجود دارد. سپس بعد از خارج کردن آن با دستمال کاغذی آن را پاک کنید تا امکان خواندن درجه وجود داشته باشد. درجات قابل قبول روی گیج مشخص است که می توانید با خواندن این درجات به میزان روغن موتور پی ببرید.

در مواردی که که میزان روغن موتور کم باشد باید به بهترین تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید تا در زمینه تعویض روغن موتور و افزایش آن به شما کمک کنند.

 

روغن موتور

روغن گیربکس

بررسی روغن گیربکس مرحله بعدی از بررسی مایعات خودرو است. در این مورد نیز همچون مورد قبلی باید میزان روغن گیربکس را از روی گیج آن بررسی کنید. اما در این مرحله تفاوتی که مشاهده می شود این است که برای بررسی باید موتور ماشین کاملاً روشن باشد و ماشین به طور کامل گرم شده باشد.

به این ترتیب ماشین را روشن کنید و صبر کنید تا ماشین گرم شود سپس به بررسی روغن گیربکس بپردازید.

نیازی نیست روغن گیربکس را در فواصل زمانی کوتاه تعویض کنید. اما بعد از هر 160 هزار کیلومتر توصیه می شود که این اقدام را انجام دهید.

اما اگر روغن گیر بکس تیره شود و حالت سوخته داشته باشد ضروری است که نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

روغن گیربکس

روغن ترمز

بررسی روغن ترمز در بسیاری از موارد مخزن روغن موتور سفید و شفاف است به همین دلیل نیازی نیست که در آن باز شود. اما در صورتی که تیره شده است با تکان دادن مخزن و با حرکت روغن داخل مخزن می توان میزان آن را تشخیص داد.

در مواردی که در مدار نشتی ایجاد شود یا این که لنت و دیسک ترمز دچار سایش شوند روغن ترمز کاهش پیدا می کند. به همین دلیل نیاز است که به  بهترین تعمیرگاه تخصصی خودروهای خارجی مراجعه کنید تا علت اصلی کاهش میزان روغن ترمز تعیین شود.

روغن هیدرولیک

این روغن نیز همچون روغن ترمز در داخل محفظه ای شفاف قرار دارد. در نتیجه بدون باز کردن درب آن میزان آن کاملاً قابل تشخیص خواهد بود. کم بودن سطح روغن نشانه ای بر ضرورت تعویض آن است.

 

روغن هیدرولیک

مایعات موجود در سیستم خنک کننده خودرو

بررسی مایعی که به سیستم خنک کننده خودرو مربوط است: این مایع صرفاً در یک شرایط خاص قابل بررسی است. زمانی شما می توانید مخزن مایع سیستم خنک کننده را باز کنید که موتور به مدت چند ساعت خاموش بوده باشد و به طور کلی خنک شده باشد.

در صورتی که ماشین خنک نشده باشد به محض باز کردن درب مخزن آب داغ به سمت بیرون پاچیده می شود. این وضعیت احتمال سوختگی شما را به همراه خواهد داشت.

در صورتی که آب خنک کننده وارد رادیاتور نشود علیرغم اینکه در مخزن آب وجود دارد اما در رادیاتور آب مشاهده نخواهد شد. به همین دلیل با برداشتن شلنگ رادیاتو امکان بررسی آب در آن وجود خواهد داشت.

به این ترتیب می توان با بررسی و مشاهده شرایط غیر طبیعی مایعات خودرو به تعویض آنها پرداخت در نتیجه عملکرد خودرو بهتر خواهد شد. علاوه بر این که از بروز مشکلات در سیستم فنی خودرو جلوگیری به عمل می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09192299964